CREFOP, partener activ în al doilea workshop al proiectului internațional TESLA (Talented Education for Socially Less Advantaged Project – DRP0401527)
Sprijin pentru tinerii aflați în risc de abandon școlar, prin mentorat, evaluare și dezvoltare instituțională în regiunea Dunării
Pe 21 mai 2025, Fundația CREFOP a participat la cel de-al doilea workshop din cadrul proiectului TESLA – Talented Education for Socially Less Advantaged/ Educație pentru Tineri Talentați din Medii Defavorizate, organizat de Asociația Organizațiilor Maghiare pentru Susținerea Talentelor (MATEHETSZ), Fundația HÁRFA (Ungaria) și Consiliul pentru Susținerea Talentelor din Voivodina (VATT), în cadrul Programului Interreg pentru Regiunea Dunării.
Evenimentul s-a desfășurat în format hibrid, reunind experți din Ungaria, România, Serbia și Austria, atât fizic, cât și online. Interpretarea simultană a asigurat participarea activă a tuturor actorilor implicați.
Misiunea proiectului TESLA este de a preveni abandonul școlar timpuriu în rândul tinerilor vulnerabili printr-un program educațional axat pe dezvoltarea talentelor. Workshopul a oferit un spațiu de reflecție comună și de construire a unui model sustenabil de mentorat, evaluare, formare și sprijin instituțional, adaptat realităților din fiecare țară.
Reprezentanții CREFOP au subliniat că, în contextul românesc, una dintre provocările esențiale o reprezintă lipsa unei baze de date centralizate privind riscurile educaționale. Astfel, contribuția CREFOP se va axa pe:
-
sprijinirea colectării și analizei de date,
-
dezvoltarea de parteneriate locale sustenabile,
-
valorificarea rețelei comunitare extinse pentru a crește accesul la servicii de sprijin pentru tinerii aflați în risc.
Theodor Porojan, președintele Fundației CREFOP, a evidențiat în cadrul sesiunii de închidere faptul că factorii sociali (precum sprijinul familial, accesul la consiliere sau contexte defavorizate) sunt determinanți majori în traseul educațional al unui tânăr. Prin urmare, intervențiile nu pot fi doar pedagogice, ci necesită o abordare sistemică și integrată.
Pe parcursul workshopului, au fost abordate patru teme majore:
-
Evaluarea riscurilor și a potențialului individual – se propune utilizarea unor instrumente psihometrice moderne și a testării adaptive informatizate, care permit identificarea timpurie a vulnerabilităților, fără a pune presiune pe infrastructura școlară.
-
Mentoratul ca sprijin real, nu simbolic – a fost subliniată nevoia formării profesorilor ca mentori și implicarea activă a comunității educaționale, dincolo de cadrele clasice.
-
Susținerea instituțională – pentru ca un program de mentorat să aibă efecte reale, este necesar un proces de transformare la nivelul școlilor: lideri implicați, cadre formate, strategie clară și sprijin logistic.
-
Modele de bună practică și continuitate – programul național de tutorat din Ungaria (2017–2021) a fost prezentat ca exemplu de impact, cu peste 3000 de tineri sprijiniți și peste 250 de tutori formați. S-a evidențiat nevoia de monitorizare post-program, deoarece sprijinul pe termen scurt, fără continuitate, riscă să fie ineficient.
CREFOP a susținut ideea integrării programului TESLA în sistemul național prin formări acreditate, dezvoltare curriculară alternativă și crearea unor comunități de practică care să sprijine activ elevii aflați în risc.
Următorii pași vizați de parteneriat includ:
-
planificarea programelor-pilot în România,
-
identificarea resurselor de finanțare și a rețelelor-suport,
-
concretizarea modelelor de mentorat și evaluare în școli din zone vulnerabile.
Proiectul TESLA oferă CREFOP oportunitatea de a contribui la o viziune comună europeană privind prevenirea abandonului școlar și valorizarea fiecărui tânăr. Ne reafirmăm angajamentul pentru construirea unei educații incluzive, centrate pe potențial.
Projekt name: TESLA – Talented Education for Socially Less Advantaged
Project ID: DRP0401527
Start date: 01/09/2024
End date: 31/06/2025
Pagina oficială a proiectului.